אין זה סוד, שתאורה נכונה והבנה של תפקיד הצבע בתאורה נותנים את הטון, ויוצרים את האווירה בחלל המעוצב.
מאז המציא אדיסון את נורת הלהט, הפכה התאורה לחלק חשוב במארג חיינו.
אנו מבחינים בין תאורה מפזרת לתאורה ממקדת, בין תאורת פנים לתאורת חוץ, ומה שראינו אצל שכנים או חברים אינו בהכרח מתאים לצרכים שלנו. גם אם נבחר בריצוף מיוחד, יקר ויוקרתי, ברהיטים ואביזרים איכותיים ויפים, נקשט את בתינו במיטב יצירות האמנות – כל אלה, לא יתגלו במלוא יופיים, אם לא ייחשפו באור נכון.
התאורה בחלל הבית אמורה להפיק את המיטב מהאובייקטים המוארים, ולהשרות אוירה של נועם, נוחות וכיף לדיירי הבית, המשתמשים באותה סביבה מוארת למטרות שונות. לעיתים, התאורה הופכת לשחקנית ראשית, וגונבת את ההצגה.
המודעות לתפקידה של התאורה ביצירת תחושה של נוחות או תוקפנות, דרמטיות או פונקציונליות, מחייבת אותנו לתת לה את מרכז הבמה. כאמור, התאורה היא היא שמעניקה לחלל המואר את קסמו, בין אם זו דירה שגרתית בבית דירות, או וילה מפוארת באיזור יוקרתי. התאורה היא היא המקנה אווירה ואופי לחללים הציבוריים כדוגמת כניסת החוץ, המבואה, חדר המגורים, ולשטחים הפונקציונליים – המטבח, חדר הרחצה, חדר העבודה וכו'.
פתרונות תאורה מתייחסים לצרכים הפונקציונליים של חלקי המבנה השונים, כמו גם לאדריכלות המטופלת.
בעזרת תאורה נכונה, אפשר להדגיש ולהבליט אלמנטים אדריכליים מיוחדים, שנועדו לתפוס את העין ולהובילה אליהם.
למשל, נוכל למקד תאורת תיאטרון על פי צורכי ההצגה, או למשוך את מלוא תשומת לבו של הצופה על ידי הארה מוקפדת ומיוחדת של יצירת אמנות.
אם כן, המסקנה המתבקשת היא שאין זה משנה כלל אם מדובר בדירה "פשוטה" – חסרת אלמנטים מיוחדים, או בדירה מוקפדת. בשני המקרים, נצטרך תאורה ייחודית כדי "להשלים את התמונה", וליהנות מחגיגה עיצובית.
אם ברצוננו להגיע לתוצאות טובות בשיטת "עשה זאת בעצמך", עלינו לאפיין את החלל, ולהחליט מהן דרישות התאורה בכל אחד מחלקיו. אור כללי בשילוב אפקטים, אור עבודה מלא, תאורה סביבתית, תאורת הדגש לאובייקט וכו'. ראוי לציין, שבעבר נהגו לקוחות לבחור במוצר שנראה יפה בחנות, וענה על סעיף התקציב שלהם. כיום, חשוב לתת את מלוא תשומת הלב להיבטים הטכניים של גוף התאורה, למיקומו בחלל ולתפקידו הפונקציונלי, ואף להתייחס למקור האור, להספקים, לזוויות, ורק אז – למעטפת. קרי, לגוף התאורה עצמו. החשיבה התכנונית צריכה להיעשות בשלבים הראשונים של תכנון הפרוייקט או תכנון השיפוץ – בד בבד עם תוכניות האדריכלות של הפרוייקט. אזי, מובטחים לנו שיתוף פעולה פורה בין המשתתפים בפרוייקט, שילוב מיטבי של התאורה באדריכלות, חסכון של כסף וטרדה רבה ללקוח, ובסופו של דבר – נגיע לתוצאה שתשביע את רצון הלקוח.
יצירת עושר ראייתי ללקוח מחייבת שימוש במספר מקורות אור בפיזור שונה ובמיקום שונה – מה שמכונה בעגה המקצועית "שכבות אור". כל סוג של מנורות או גופי תאורה תורם פן אחר לאווירה הכללית שאנו מבקשים ליצור בחלל.
כך למשל, מנורות שולחן ומנורות עומדות עם אהילים יוסיפו לפן התרבותי של החלל. גופי התאורה יכולים להיות צמודי קיר, צמודי תקרה, תלויים מהתקרה, מאירים כלפי מעלה או כלפי מטה, וכמובן שגם שקועי תקרה, שקועי קיר ושקועי רצפה באופנים שונים; הם יכולים גם להיות מוסתרים מאחורי קרניז, מותקנים בתוך גומחות מוארות (נישות) או רהיטים. אם הלקוח הוא "פריק" של תאורה, מיד נתכנן תאורת מצבים ממוחשבת, אך ידידותית למשתמש וקלה להפעלה. נכון שזהו סממן של חברת השפע, שנועד למפונקים שבינינו, אך בכל זאת מומלץ לשלב אותו בכל פרוייקט, היות שהוא נוח ומביא קידמה טכנולוגית בעלות סבירה לכל פרוייקט.
תפיסת התאורה כמאפיין עיצובי שולטת היום במחוזותינו.
עברו הימים בהם קנינו מנורה על מנת לגרש את החושך, והסתפקנו במתג אחד פשוט.
אם כך כיצד להאיר את חדרי הבית השונים כך שיהיה נכון, מבחינה עיצובית ופונקציונאלית כאחד?
המלצות, אינפורמציה ושלל טיפים ורעיונות המתייחסות לכל סביבה בנפרד בכתבה המלאה.
ראשי פרקים:
- תאורת חדרים
- חדר השינה
- חדר ארונות
- תאורה במסדרונות ומדרגות
- תאורה בחדר אמבטיה
- חדר ילדים
- חדר עבודה
- מנורות שולחן
- מנורת עמידה
- המטבח
- המתגים
- טיפים
- סוגי נורות
- סיווג צבעי האור
- עצות שימושיות לתאורה
- הארת פסלים
- תאורת צמחים
אופציות הארה
- שוטף קיר
- ספוטלייט
- DOWN LIGHTS
- גופי קיר
- פסי צבירה
- גופי תאורה עומדים (ניידים)
- גופים לתאורת חירום
- תאורת חוץ