בלוג

סימפוניה בחצר: תאורת חוץ

פעם נהגנו לשבת בשעות הערב בגינות ביתנו, והסתפקנו בפרוז'קטור על קיר הבית, בנורת ליבון משתלשלת, או בעמודי תאורה שתחמו את שטח החצר, שיאירו את הלילה.
ובכן, הימים הללו אינם עוד. התפתחויות טכנולוגיות בתחום התאורה, הופכים את גינות הבתים לבטוחות יותר להסתובבות, מוגנות יותר מחדירת זרים ובעיקר מפתות לשבת ולבלות בהן ולספוג את היופי והאוויר פנימה.

להארת הגינה מטרות שונות: יופי, יצירת אוירה ומתן פתרון פונקציונלי לבעיית הבטיחות (שמא ניפול) והביטחון (שמא יחדרו זרים למתחם הפרטי שלנו).
בעזרת תאורה נכונה ניתן להגדיר ולהדגיש את חלל החצר, כך ניתן להפוך כל גינה לחוויה אסתטית ותיאטרלית ועדיין לשמור על המטרות הפונקציונליות של התאורה המאפשרת פעילות מלאה בביטחון ובנוחות.

תכנון תאורה תורם לאווירה, לאיכות החיים ולשקט הנפשי הדרוש אחרי יום עמוס פעילות.
כמו כן, תאורה מתוכננת משפיעה על הכיס על ידי חסכון ניכר באנרגיה. המתכנן דואג שהתאורה תשתלב בשפה העיצובית של המקום ותיצור דו שיח מרתק עם הסביבה. שאיפתה העיקרית של תאורה מלאכותית היא להשתלב, בעזרת האפקטים של האור,
עם הסביבה ולהבליט את יופייה, אבל יחד עם זאת להפוך לחלק אינטגרלי מהנוף.

מתכנן התאורה צריך למצוא פתרונות הולמים שיתאימו לצורכי הלקוח ולהציג תוצר תכנוני נכון, יפה ומעשי. התכנון נעשה בשיתוף פעולה מלא עם האדריכל, המעצב ובעלי המקצוע המעורבים בביצוע. התכנון הוא שילוב בין המראה האסתטי, הצורך הפונקציונלי ותקציבו של הלקוח. הרעיונות הם אינסופיים וההחלטות הביצועיות תלויות (לצערנו) בתקציב.

המלצתי היא לא להיגרר אחרי אופנות או תמונות מרשימות במגאזינים ובקטלוגים. יש לזכור כי תאורה נכונה צריכה לסייע הן במילוי המטרות הפונקציונליות והן בהשגת האווירה הייחודית הרצויה לנו. בבסיס התאורה הנכונה מתנוסס המשפט: "אסור לסנוור" - אם נימנע מסנוור נקבל אווירה רגועה וקסומה וכפועל יוצא – שקט נפשי. נקפיד להימנע מזיהום אורי שכולל את כל סוגי הסנוורים: ישיר, עקיף וסנוור בהחזר. לכן כאשר נרצה להתקין גופי תאורה בכניסה לבית, נתקין גוף תאורה בעל מקור אור נסתר ולא גלוי, ואם נרצה להאיר עץ מעניין נסתיר את מקור האור בעזרת שיח קטן לדוגמא או חלוקי נחל.

אני ממליצה להתייחס לתאורת הגן גם כמקדם עבור תאורת פנים הבית. תאורת גן הנשקפת מהחלון או הוויטרינה של החדר ממקדת את המבט כלפי החוץ ויוצרת תחושת מרחב. בלילה חלון הזכוכית הופך למראה. תאורת הפנים משתקפת בו ויוצרת סנוור עקיף וחוסר נוחות לעין….

המשך בכתבה המלאה המכילה המשך אינפורמציה לגבי עיצוב תאורת החוץ, המלצות וטיפים.

כדאי לזכור!! מלאכת תכנון ועיצוב התאורה בגן אינה מלאכה קלה אבל כל המאמצים שיושקעו בתכנון מראש ישתלמו ויניבו פירות בעת הביצוע ובמיוחד בתוצאה הסופית.

השאר תגובה