בלוג

אור בבית – חם בבית

אור בבית – חם בבית
אווירה מחממת מתחילה בתאורה מתוכננת. כך מלמדת אותנו ציפי פרנק, מתכננת ומעצבת תאורה והיועצת האקדמית של קורס ההום דיזיין ביחידה ללימודי המשך של הטכניון. ציפי מסבירה על הקשר החשוב בין האור לבין התחושות שלנו וההתנהגות שלנו. ראיון שישפוך אור על דברים שלא חשבתם
תאורה מייצרת אווירה

ציפי, מה תפקידו של הום דיזיינר?
"הום דיזיין", בדומה לסטיילינג בתחום האופנה, מתייחס להלבשת הבית. הלבשת הבית כרוכה בעיצוב מחדש של המרחב הביתי במטרה לשדרג אותו בעזרת התאמתו למידותיו ולצרכים של הדיירים, וכך לשפר את איכות החיים. הבית משקף את מי שאנחנו, אם הבית מעוצב נכון, הוא יהיה נכון מבחינה פונקציונלית ומבחינת האנרגיה והאווירה שהוא משרה עלינו. הום סטיילינג מאפשר ליצור הרמוניה בין כל המרכיבים בבית בעזרת שימוש נכון בצבעים, תאורה, חומרים, ריהוט אביזרים תמונות…

ישנם שלושה בעלי תפקידים שמטפלים בתשתיות הבית: הראשון הוא האדריכל שמטפל בפרויקט על כל חלקיו . האדריכל הינו בעל ההכשרה וההסמכה לבנות ולתאם בין כל חלקיו, מרכיביו ומבצעיו של הפרויקט. אדריכל מוביל משלב הרעיון והתכנון הראשוני, דרך כל שלבי התכנון, הרישוי והביצוע.
השני הוא מעצב בפנים שעוסק בתשתיות בפנים הבית, דוגמת חלוקה פנימית, אינסטלציה, חשמל. תפקידו של מעצב הפנים מורכב ממספר שלבים החל משלב התכנון, חלוקת החלל בדרך אופטימלית המתאימה לצרכי הלקוחות ושימושיות המרחב. בין היתר על המעצב לחשוב על התאורה המתאימה ועל מיקומה, להכין תכנית חשמל ואינסטלציה ועד לריהוט, טקסטיל, צבע ועוד,
השלישי הוא ה"הום דיזיינר", או כפי שנהוג לכנות אותו: הום סטייליסט. תפקידו של הסטייליסט הוא להתאים את פנים הבית לאופי הדיירים, לטפל בעיצוב חללי הבית – באביזרים, בצבע ובתאורה בטקסטיל , שינויים קלים לא מבניים אשר מביאים לביטוי מיידי את שינוי האווירה ושדרוג החלל.

עיסוקו של הסטייליסט הוא בדקורציה ולכן יחליף את צבע הקיר, את השטיח, את הריפודים או את הכורסה, אך לא ישבור קירות . מטרתו להתאים את גודל הריהוט לגודל החלל, למקם את האובייקטים השונים בצורה הנכונה לתנועת הדיירים ולפתחים השונים בבית, לשלב בחוכמה בין צבעי הקירות, הטקסטיל (וילונות, כריות) והריהוט ולבחור פלטת חומרים שתשתלב היטב מרמת הריצוף דרך החיפויים השונים ועד התמונות והאביזרים הנלווים.

 תאורה היקפית לכיוון הקירות

במקצועך, את עוסקת בעיצוב הארה. מה חשיבותה של התאורה במסגרת הסטיילינג של החלל?

"להיות זה לראות". מניפולציות של הארה משפיעות על הרגש. כל מקום שבו מתכננים ומשלבים שכבות הארה, עובר מטמורפוזה. מצב של לפני ואחרי. אם לוקחים חנות שמוארת בפלורוסנטים ומחליטים לחדש את המקום על ידי תאורה בלבד, בלי לגעת ברהיטים או בעיצוב, העבודה על זוויות הארה, כמות הארה, פיזור, הדגש, צבעים וכדומה יכולה לחולל שינוי דרמטי. האור הוא לכאורה ישות בלתי נראית, ישות שאי אפשר לאחוז בה או להמשיג אותה. אולם זהו אחד המרכיבים החשובים, הבולטים והמשפיעים ביותר על הסביבה האנושית.

כל אדם באשר הוא צורך אור. לכל אדם מגיע אור איכותי. העין האנושית עובדת בצורה כזו שהיא קולטת החזרים של האור, דהיינו, אנו מסתכלים על אובייקטים מוארים ואנו רואים את האובייקטים היות והם מחזרים אור לדוגמה: הירח מואר על ידי השמש ואנחנו רואים את הירח בגלל החזרי האור. מסקנה –" רק מה שמואר רואים" "ורק מה שרואים מואר".

בעבר, לפני המצאת החשמל, קמנו עם הזריחה והלכנו לישון עם השקיעה, אך כיום אורח החיים השתנה ואיתו השתנו גם שעות הערות, שגולשות אל תוך הלילה ולכן נדרשים פתרונות תאורה פונקציונליים ואסתטיים כאחד, שילוו את פעילותנו באותן שעות, שעל פי רוב אינן מוקדשות לעבודה או לנקיון, אלא לפנאי ולשמחה.

לאחר שאדם בילה כל היום במשרד, בחנות, במוסך או בכל מקום עבודה שבו הוא נחשף לאור פונקציונלי, שתרם לביצוע פעולות העבודה הנדרשות, הוא מגיע לביתו, שם מחכות לו מטלות קיומיות כמו בישול, ארגון ועוד ולאחריהן, מגיעות שעות רוגע שבהן אנו רוצים אווירה אחרת, אסתטית, שמתאימה לפעילויות כמו ישיבה בחיק המשפחה, בילוי עם בן/בת הזוג, צפיה בטלוויזיה ועוד.

השאר תגובה